Wednesday, January 16, 2013

Usch för läxa!!!!

Vårt vardagskaos har fått tillökning i år jämfört med förra året. Tillökningen, som inte alls är angenäm, går under namnet "läxa". Idag vill jag bara svära över den. JÄKLA SKIT-LÄXA!!! Det känns som om den förstör både Novas och vårt liv, och Zoeys läsinlärning.

Låt mig förklara varför jag är arg ikväll. Nova har blivit skickad till skolsköterskan med ont i magen och ont i huvudet både måndag och tisdag den här veckan. Hemma känns hon totalfrisk, men jag var ändå väldigt tveksam till att låta henne gå idag. Kompromissen fick bli att jag jobbade hemifrån, inom fem minuters gångavstånd fall hon skulle bli "sjuk" igen. Sjuksyster ringde igen, men hon var inte ett dugg orolig och ville inte att jag skulle hämta Nova - hon trodde att hon var förstoppad helt enkelt. Kl 15:30 fick jag i alla fall ett samtal från After School, och då var det Zoey som hade klagat på magont och huvudvärk. Ärligt talat tror jag att Zoey hade hört hur Nova nästan fick stanna hemma av just de anledningarna, och gjorde ett försök hon också. Första frågan jag fick när jag kom och hämtade dem, nästan en timme tidigare än vanligt, var "Får vi titta på film nu?" (Hm, nu är det här på väg att bli en helt annat historia: Hur vet man hur sjuka barn som verkar friska egentligen är? Jag tror inte att Nova ljuger, men ska jag vara helt ärlig så tror jag att Zoey gör det i det här fallet.)

I alla fall. Åter till läxan.  Svaret på filmfrågan blev ett bestämt "nej" - fördelen med att hämta en timme tidigare är ju en timmes mindre stress med läxor, middag och läggning på kvällen. Onsdag är Novas värsta läxdag. Hon har stavningsläxa varje dag (får orden på måndag, prov på fredag), matteläxa som hon får på tisdag som ska vara inne på torsdag (som vi alltid gör på onsdag pga Svenska skolan på tisdag), läsläxa från klassrummet onsdag och torsdag (en bok vardera av de dagarna, med tillhörande arbetsblad) och läsläxa från sin extra läsfröken varje dag, dock utan arbetsblad. Det ska tilläggas att Nova INTE är snabb på att göra läxa. Om vi ska göra alla onsdagsläxorna (fyra sammanlagt) ordentligt, så tar det henne två timmar. Vi kommer vanligtvis hem kl 16:45 tidigast (EN förälder och barnen, med den andra hemma tidigast 18:30), och ska hinna laga mat, äta och komma i säng innan 19:30. Helst med lite mystid och högläsning också. Hur i h-e kan fröknar i första klass tro att moderna arbetande familjer med inte så snabba barn ska få ihop sin vardag? Idag hade vi redan gjort stavningsläxan, och börjat på matteläxan, under frukosten. Vi kom hem en timme tidigare än vanligt. Det slutade ändå med att Nova grät av utmattning med halva klassrumsläsningsarbetsbladet kvar, plus hela extraläsläxan, kl 17:30. Där bröt vi så att jag fick göra middag.

Det värsta är att eftersom Nova med sina läxor har krävt så enormt mycket uppmärksamhet varje kväll under det här läsåret, så har Zoey inte fått någon hjälp alls. Hon har ju ingen läxa, så hon "måste" inte. Nu känns det som om hon läser sämre än hon gjorde när hon började Kindergarten i höstas, och framförallt som att hennes attityd till att försöka läsa har blivit mycket värre. Idag la jag en halvtimme på att jobba med henne på ett läsinlärningsprogram på internet som hennes fröken har organiserat åt klassen. Hon var arg första halvan, engagerad andra. Åh, om man bara hade tid att jobba med henne också! Då kanske det kunde vända igen, så att hon började försöka lära sig igen. Just nu är jag rädd att hon ska få samma läsinlärningsproblem, med extraundervisningsbehov, som Nova nästa år.

Hur ska man göra? Jag känner ju att Nova behöver hjälp. Det är inte lätt för henne att lära sig saker. Om vi struntar i att göra läxan för att få en mer dräglig vardag, hamnar hon längre efter sina kompisar då? Och vad händer med våra relationer till Novas lärare om vi vägrar gå med på de inlärningsmetoder de har valt?

Jag låter väldigt negativ nu. Ja, läxorna SUGER, men ärligt talat är vi ändå mest nöjda med Novas fröknar i år också. Och Zoeys fröken är helt fantastisk.

2 comments:

Mormor said...

Kära nån! Oj så tufft ni har det! Det låter otroligt mycket med två timmars läxa på vardagar för en förstaklassare. Ni MÅSTE ju hinna ha mysigt också. Lusten och glädjen måste finnas - annars sker ingen inlärning! Tänk om en mormor och mporfar kunde finnas där på eftermiddagen lite tidigare?

Tänker på er! Älskar er! Saknar vår kontakt - men förstår varför ni inte har haft tid att skypa.

Kramar till er alla!

MiaKvack said...

OJ, det var verkligen mastiga läxor. Isaks klass har alla sina läxor fredag-fredag vilket innebär att han kan göra dem lördag förmiddag när han är pigg, istället för på kvällen efter skola, fritids och träning när han är trött. Jättebra! Dessutom har de "öppet klassrum" en eftermiddag i veckan då barnen kan få hjälp med läxorna.
I Sverige vi ju inte heller lika mycket läxor, ca 60-90 min/v, men även här arbetar man ofta efter principen att "det barnet är svagt i ska tränas-tränas-tränas med extra läxor för endast så når vi resultat" vilket ofta innebär att barnet får traggla och traggla med det som är svårast och därmed tråkigast. Då blir det ämnet ännu tråkigare (pga enformigheten) och därmed också ännu svårare. Naturligtvis behöver man träna mer på det som är svårt, men tyvärr innebär arbetssättet ofta att barnen upplever sig som misslyckade och mindre värda större delen av sin arbetsdag och då har ännu svårare att lyckas. Att stärka självkänslan genom att en del av arbetsdagen göra sådant som man har lätt för/är bra på och få känna sig duktig/duglig, även om det är att "bara leka" eller göra pärlplattor, kan på sikt ge bättre resultat än tragglandet med läxorna. Precis som Mormor sa: Utan lust och glädje sker ingen inlärning! -Och vem kan lära sig något gråtande av utmattning?

Kram!
Mia