Sunday, October 16, 2011

Födelsedagskalas och playdate

Det har varit lite Novas helg den här helgen. Igår var hon på sitt första kalas med en Kindergartenkompis, idag på sin första "playdate" (det vedertagna ordet för att gå hem till någon och leka). Jag hade turen att få följa med på båda upplevelserna (Darrin och Zoey var på bokmässa respektive köpte basketkorg, förhoppningsvis får vi höra om det från honom).

Kalaset var på MITs gym. Nova och jag kom två minuter efter utsatt tid och var därmed FÖRST av alla. Sedan var det drop-in i 45 minuter (på ett kalas som skulle pågå i 2 timmar). Under första halvtimmen var det Nova och sex killklasskompisar. Missförstå mig inte nu, jag vill verkligen att mina barn ska leka könsöverskridande, men det är ett faktum att det inte är lätt för Nova. Hade det varit Zoey på kalaset så hade det varit en helt annan sak. Hon var i alla fall precis på gång att komma igång och springa med de andra när det var dags för dagens aktivitet - sportrummet. Tjejen som var anställd för att ta hand om barnkalasbarn var oengagerad och, skulle jag vilja säga, direkt dålig. Lekarna var inte anpassade till barnens ålder. Hon började med att dela in dem i två lag. När hon kom till Nova (som vid den tidpunkten var enda tjejen) frågade hon "Ska du vara med?" USCH! Hela min kropp skrek, på insidan alltså. Som tur var hanterade Nova det utmärkt - hon sa helt enkelt ja.

Sedan dök Novas tjejkompis Eleanor upp och Nova blev som en aningen annorlunda person. Eleanor tyckte inte om sport visade det sig, så när killarna sprang omkring och lekte dodgeball fick vi två rastlösa tjejer på sidan av. De var i alla fall med och lekte fallskärmslekar på slutet.

Med sporten avklarad var det dags för lunch. Vid det laget hade ytterligare två tjejer från klassen dykt upp, och Nova njöt i stora drag av pizza, vindruvor och att sitta och äta och prata med sina kompisar. Alla fick varsin överraskningspåse med visselpipa, och ljudnivås blev outhärdlig, så leken flyttade ut i gräset. Nova och Eleanor sprang och busade och vill aldrig gå därifrån.

Nu är det boardingdags, så lekträffen får vänta till en annan dag.

No comments: