Wednesday, February 06, 2013

Bokklubb(ar)

Vi är med i två bokklubbar nu - en för barn och en för vuxna.

Vuxenbokklubben har pågått sedan i september och är mycket kul. Det är en grupp föräldrar med barn i samma ålder som träffas en söndagkväll (efter barn-sängdags) någon gång var sjätte vecka eller så och diskuterar skönlitterära verk över ett glas vin. I lördags skulle vi ha vår första lördagsträff, med vegetariskt knytkalas. Jag hade stekt raggmunkar i 1,5 timmar och det var en kvart kvar tills vi skulle gå när Nova plötsligt fick magsjuka. Perfekt tajming. Det var bara att ringa barnvakten (som redan var på väg hit) och ställa in. Jag fick vara hemma med Nova, Darrin fick gå och njuta av grekiska, indiska och pakistanska vegetariska läckerheter. Jaja, jag var inte så värst sugen på att diskutera boken ändå. "The Fault in Our Stars" av John Greene, om en ung tjej och kille med cancer. Alldeles för mycket kopplingar till Mattias för att jag egentligen ens skulle vilja öppna boken, fastän den var fantastiskt välskriven och insiktsfull.

Tjejernas bokklubb är lite mindre. Vi hade första träffen här förra helgen, med totalt 6 barn och 5 vuxna. De hade läst "Little House in the Big Woods", första boken i Lilla Huset på Prärien-serien av Laura Ingalls Wilder. Darrin hade lånat björnskinn av en kompis att dekorera vardagsrummet med, vi serverade pumpapaj (som de äter i boken) och gjorde tidstypiska pyssel. En mamma hade tänkt ut frågor om boken som barnen fick fundera över tillsammans. Det kändes verkligen superkul. Alla ansträngde sig och fick reflektera mycket mer än vanligt över sin läsupplevelse.

Problemet för mig var förstås att jag inte hade läst boken. Jag läser bara på svenska för tjejerna. Vi har just avslutat en bok om Katitzi, som vi hade turen att hitta på SWEAs julmarknad - den skulle också passa att diskutera! Tjejerna hade oändligt många frågor medan vi läste den, och vi hade många spännande och viktiga samtal om hur illa romerna behandlades i Sverige och vilka kopplingar man kan se till hur svarta behandlades i USA förr i tiden. Vi läste den just runt tiden för Martin Luther King, Jr Day, när de diskuterade den frågorna mycket i skolan.

No comments: