Thursday, August 15, 2013

Rasmus

Vi läser Rasmus på Luffen nu. En fantastisk bok. I går kväll var det dags för det läskiga kapitlet då Rasmus och Oskar blir jagade av Sandörånarna på en avlägsen ödegård vid havet. Det slutar bra såklart - Rasmus låser in en rånare i potatiskällaren och slänger rånarnas pistol i vattnet, och Oskar klår upp den andra rånaren - men det är intensivt medan det pågår och tjejerna lyssnade andäktigt genom hela kapitlet. Första frågan jag fick efteråt, från båda tjejerna, var helt oväntad för mig:

"Skulle det kunna hända här, hända oss?"

Själv hade jag inte ens tänkt tanken. Det var bara att lugna dem bäst jag kunde.

"Nej", sa jag, "det kommer inga rånare till oss. Vad skulle de vilja ta i så fall? Vi har ju inga pengar hemma, eller dyra halsband."
"Vi har två gosiga Thomas-kuddar", sa Zoey.

1 comment:

MiaKvack said...

Vi har haft liknande diskussioner här hemma nyligen. Sjuåringen menade att någon kunde stjäla sparpengarna (typ fem guldtior...) eller lego-figurerna medan nioåringen var mest orolig för gosedjuren. Japp. Någon skulle ju kunna stjäla hans tre sönder-älskade nallar! Absolut.