Sunday, June 10, 2012

Midsommar?

Det var avslutning på Svenska skolan idag. Nova och Zoey fick sjunga sommarsånger och få diplom, och sedan var det fikaknytkalas, midsommarstång och lekar. Lite tidigt för midsommarfirande, men kul i alla fall att få in lite "Små grodorna" i år också.

Mina barn tycker tråkigt nog INTE om att sjunga för föräldrarna på skolan. De har sjungit ett par av sångerna hemma i flera veckor nu (favoriten är Varm Korv Boogie), men gjorde allt för att få slippa stå där framme och sjunga. Jag tror inte de var nervösa, de hade bara inte lust. I fredags hade de vårkonsert på sin vanliga skola, med alla i årskurs Kindergarten-4. Det verkade de tycka var mycket roligare. Varför var det så tråkigt idag? Jag försökte fråga, men det känns inte som om de vet själva.

Jag fick binda löv kring midsommarstången. Medan jag höll på kom jag på att det nog är första gången jag har gjort det. Jag var lite rädd att alla dekorationer skulle ramla av när vi reste stången, men det gick bra. Nästa år ska jag nog vara med i styrelsen och/eller programgruppen för svenska skolan - då kanske jag faktiskt hinner lära känna några av de andra föräldrarna också.

Efter Svenska skolan-firningen gjorde vi risotto och åkte till Walden Pond för middagspicnic och årets första dopp (för mig i alla fall). Det var härligt.

Ikväll skulle vi ha gått på bokklubb, men det blev inställt. När vi ändå hade bokat barnvakt så tog vi en cykeltur på tu man hand till Harvard Square och åt glass. Nova och Zoey var oroliga innan, fast de tycker mycket om barnvakten. De höll fast mig och ville inte somna för att jag inte skulle kunna gå. Hur ska man kunna njuta av "egentid" med den sortens reaktion?

Nu är en helg till snart slut. Fasligt vad de går fort. Jag längtar redan tills det blir fredag igen.

En sak till - Nova och Zoey har båda börjat komma underfund med skrivande. I går morse skrev Zoey en lapp till mig: "Fsa Thomas." För er som inte vet har hon en kudde som är hennes viktigaste ägodel i hela världen, med Thomas-tågetåörngott. Nu hade kudden åkt ut ur örngottet och behövde "fixas"!

No comments: