Monday, August 20, 2012

Jag vill så mycket

I dag började jobbet igen efter semestern (en vecka i Maine med hela familjen) med en riktig rivstart. Barnvakten som vi hade anlitat för den här veckan ställde in i sista stund så tjejerna fick följa med Darrin till jobbet. Jag tog över kl 17:45 för kvällsmaraton med middagstillagning, tvätt, glass på trappan, pyjamas, tandborstning, bok, packa undan sovsäckarna från resan, diska, jobba vidare.

Jag vill så mycket.

1) Jag vill vara en bra mamma som INTE blir nästan arg på sina barn för att de fortfarande vägrar somna kl 8 när all disk och undanplockning och jobb är kvar. En som tar sig tid att leka och berätta egenpåhittade sagor.

2) Jag vill vara bäst på mitt jobb så att jag får fortsätta som senior forskare när min postdoc går ut i augusti nästa år. Det betyder att jag förutom dag-till-dag-jobbet vill hinna läsa massor inom fältet och skriva egna papper - med vilken tid? De där 20 minuterna ett par kvällar i veckan när Darrin och jag faktiskt har tid för varandra? :-)

3) Jag vill pyssla hemma. Jag vill baka mera, hinna skriva matlistor, göra god mat, sy gardiner till sovrummet av tyget som legat och väntat ett halvår nu, rensa ut tjejernas för små kläder, städa bort dammet uppepå köksskåpen och spindelväven i taket.

4) Jag vill hinna skriva artikeln om vår Mainecamping och skicka in den för publicering i lämplig tidning-tidskrift. Hur ska man nå målet att kunna försörja sig på att skriva och kunna hämta barnen på skolan INNAN after school varje dag om man inte ens hinner börja med EN artikel?

5) Jag vill hinna sova så att jag inte är så trött hela tiden.

6) Jag vill sluta stressa över småsaker. Nej, spindelväven i taket är inte hela världen och nej, den nya knölen på armbågen är inte cancer utan ett konstigt blåmärke.

7) Jag vill hinna gå på kick-off-möte i min nya mentorgrupp och inte vara inbokad för Kalifornienresa igen den veckan.

8) Jag vill vara aktiv styrelsemedlem i svenska skolan och hjälpa mina barn behålla sin svenska trots ständig bombardering av engelska från alla håll - det är förresten en mycket större punkt än så, jag vill vara ständigt närvarande och ständigt aktiv i alla diskussioner hemma för att med min blotta närvaro påverka mina barn att använda sin svenska, att fortsätta ha den som aktivt språk.

9) Jag vill hålla kontakten med mina gamla vänner och hinna prata mer med familjen i Sverige.

10) Jag vill ha mer semester!

Undrar om Nova och Zoey blir nöjda nästa gång de frågar vad jag önskar mig?

1 comment:

Mamma said...

Hej kära DU! Det är helt begripligt om du känner dig stressad. Tiden är helt enkelt för kort för att allt detta ska rynmmas. Ändå känner jag igen mig själv och övriga familjen i själv "viljan". Något bara måste prioriteras bort fast det är så svårt.