Saturday, August 11, 2012

Olympisk handboll

Jag var i Rochester i veckan med tre MIT-kolleger och en mängd forskare inresta från Los Alamos och England. I onsdags kväll var vi ute och åt tillsammans på en bar. OS-TVn stod på i bakgrunden. Lagom ointresserad som jag är av hela spektaklet märkte jag inte ens att TVn var på och inom synhåll förrän min kollega Caleb sa:

- One of the best things about the Olympics is seeing all these sports that you have never even heard of before. This one looks like some strange hybrid between basketball and soccer.

Jag tittade upp, och vad fick jag se på TVn om inte handboll. Va, har han aldrig hört talas om handboll förut?! OK, kanske det förklarar varför Sverige är världsledande i sporten...

OS är definitivt den stora nyheten just nu. På hotellen som jag brukar på under jobbresorna får man tidningen USA today utanför rumsdörren varje morgon. Den brukar ha en nyhetsdel, en ekonomidel, en underhållningsdel och en sportdel. Under OS har underhållningsdelen helt ersatts med en extra sporttidning, "OS-delen". Två sportdelar, alltså. Ett viktigt ämne är om USA eller Kina leder medaljligan - senaste statistiken jag såg så ledde USA alla kategorier, både guld, silver och brons. Ett annat ämne som intresserade även mig (och var huvudartikel i nyhetsdelen en morgon i veckan) var att USA skickar mer kvinnor än män till OS, och att det här är första gången som alla deltagande länder skickar kvinnor till spelen (historiskt, även om Saudiarabiens ensamma judokvinno bara var med i 84 sekunder). Det har även tydligen blivit vanligt att istället för som tidigare prata om "basketball" och "women's basketball" prata om "men's basketball" och "women's basektball". Det känns väl som ett steg i rätt riktning!

No comments: