Monday, December 06, 2010

Hål i Öronen

Efter klassisk frukost på sängen där gitarren blev den stora succén så fick Nova följa med mig till jobbet i morse. Vi var bara där en halvtimme eller så - tillräckligt länge för att dricka kaffe ur våra termosar och skriva lite på våra datorer (ja, vi hade med oss varsin termos och varsin dator). Sedan var det dags för dagens äventyr - hål i öronen. Nova har tjatat om hål i öronen sedan hon var 2.5, men vi bestämde oss tidigt för att gränsen gick vid fem år. När det nu äntligen var dags hade Nova väntat länge. Det var minst ett halvår sedan vi diskuterade hur det går till att ta hål i öronen. Nova var lite chockad först när hon fick höra att man använder pistol, men på sista tiden har hon känts helt lugn och knappt frågat några frågor alls. På kalaset igår började Grandma och Baylees mormor prata om hur ont det gör, så jag var lite orolig att hon skulle bli påverkad av det, men hon var helt kolugn.


Vi åkte till Cambridgeside Mall och den lilla affären Piercing Pagoda. På väg dit på cykeln frågade Nova om hon skulle behöva sova. Hon måste ha kopplat ihop det med Zoeys ögonoperationer.

Nova fick välja vilka örhängen hon ville ha (det blev rosa konstigt nog!), och så fick hon sitta på en stol medan de tvättade öronen och märkte ut med penna var örhängena skulle sitta. Hon satt helt stilla nästan utan att blinka medan de sköt in örhängena först i ena örat, sedan i andra. Efteråt höll de fram en spegel åt henne och hon exploderade i ett jätteleende. Darrin var mycket sur efteråt för att jag inte tänkte på att ta kort.

När det var klart och vi gick därifrån sa Nova att det gjorde lite ont men inte så mycket. Nu ikväll frågade jag om det var som hon hade trott ungefär, och det var det, utom att hon inte trodde att de skulle rita på hennes öron. Lite senare tyckte hon att öronen började göra ont, och då sa hon "Jag hade inte trott att det skulle göra ont efteråt!"

Jag tror det blev en bra födelsedag. Eftermiddagen tillbringade de på Bostons Akvarium. Väl hemma hade det kommit paket från förskolan i Uppsala och från Markus, Annica och Alisia, vilket var mycket uppskattat. Till middag fick vi sushi - Novas eget val. Nu vill jag helst bara sova i flera dagar.

No comments: