Tuesday, December 07, 2010

Treåring med Glugg

Zoey har haft det lite jobbigt på sista tiden. Det började i juli hemma hos mormor och morfar i Örebro med att hon lekte med ett bebisbadkar, ramlade konstigt på golvet och slog i en tand så hårt att den blev lös. Missförstå mig inte nu, Zoey har inte haft det jobbigt hela tiden i fyra månader. Poängen var bara att det var då tandproblemet började. Hon och jag var till tandläkaren i Örebro när den hade varit lös en vecka och fick veta att så länge det inte blev någon varblåsa över tanden så skulle de inte göra något åt saken - det fanns goda chanser att den skulle fastna igen. Så, veckorna blev till månader, vi flyttade till Boston och glömde efter hand tanden - tills för kanske 2.5 veckor sedan när jag borstade Zoeys tänder och hon sa "Mamma, det gör ont på min mjuka tand". (Lös har blivit mjuk på Zoeyspråket). Jag tittade till tanden för första gången på mycket länge och upptäckte en rejäl varblåsa. Darrin lyckades få tid hos tandläkaren redan dagen efter. De röntgade och såg att roten var skadad så att tanden behövde dras ut, men de ville att blåsan skulle försvinna först så hon fick en 7-dagars medicinkur som hon skulle ta två gånger om dagen. En pärs för både treåringen och föräldrarna!

Vi bokade en tid för tandutdragning, men två dagar innan det var dags drog Zoey på sig en rejäl förkylning, så vi fick skjuta upp det. Förkylningen blev värre i sex dagar tills vi bestämde oss för att ta med henne till doktorn - och då var det dags för nästa medicinkur och nästa pärs, denna gång för streptokocker. Lilla gumman!

I morse hade i alla fall blåsan lagt sig och förkylningen stannat av tillräckligt för att Zoey skulle få dra ut sin tand. Vi hade förberett henne med att berätta om när Markus fick dra ut sin tand när han var liten, och gett henne en ask att spara tanden i. Darrin tog med henne till tandläkaren. Allt gick bra, men hon var så ledsen efteråt. Helst ville hon inte äta sa hon, för det kändes så konstigt. Nu håller vi tummarna för att vi slipper medicinkurer ett tag.

Förutom att tycka synd om Zoey så är jag också rätt irriterad på systemet just nu - det kostade $400 att dra ut Zoeys tand, trots att vi har tandvårdsförsäkring. Tydligen ingår inte bedövning/nedsövning i vår försäkring - som att man skulle kunna dra ut en tand på en treåring vid fullt medvetande. Extra surt på något sätt att det hände i Sverige, där det skulle ha varit gratis att åtgärda.

2 comments:

Ing-Marie said...

Hur gjorde de när de skulle dra ut tanden undrar jag? Sövdes hon helt?
Min dotter, som också heter Zoey för övrigt, slog sin tand för två månader sedan och den har blivit grå och idag sa hon att den gör ont. Jag ser att det nu finns en varblåsa ovanför tanden. Jag förstår inte hur man skall kunna dra ut en tand på en liten tjej som inte ännu fyllt tre utan att de får tandläkarskräck för all framtid :=(

DnMAdventures said...

Ja, hon sövdes helt. Undra om det funkar lika i Sverige också? När hon väl var sövd drog de ut tanden med tång och väckte henne sedan direkt (hon kan knappt ha varit sövd mer än någon minut).