Sunday, November 27, 2011

Första advent/Thanksgiving

Så var det flygplatsdags igen, denna gång för Kalifornienresa, med nytt flygbolag - Virgin America, kan kanske bli lite spännande att testa. Synd nog hann jag inte ladda upp några bilder innan jag åkte, för jag skulle väldigt gärna dela med mig i bildform av helgens äventyr! Vi har haft fyradagarshelg, tack vare Thanksgiving i torsdags.

Darrin lagade som vanligt en ordentlig traditionell brakmiddag på Thanksgiving, med kalkon på 22 lbs, stuffing, potatismos, vildrissoppa, ölbröd, kesosallad, jello-sallad, blomkålssallad... Vi fick besök av en annan svensk-amerikansk familj med en dotter sosm är tre månader äldre än Zoey, och tjejerna njöt för fulla drag.

Natten mellan torsdag och fredag är den stora shoppingnatten i USA, då alla affärer lockar med fantastiska reapriser och julruschen drar igång på allvar. Darrin var på Target kl 12, Home Depot kl 2, och Sears kl 5 (ca). Bästa kapet var en ny, vackert röd brödrost (vår rostugn la av för ett par veckor sedan).

Fredag blev lussekattsbaksdag. Jag fick en assistent i förskottsjulklapp av svärföräldrarna i onsdags, och lussekattsdegen blev redan fjärde gången jag testade den :-) (Jag funderar lite på om assistent är det slutliga vuxenbeviset? Härlig är den i alla fall, i en röd färg som matchar vår mikro och den nyinköpta brödrosten.) Morfar hade som tur var varit snäll nog att skicka saffran - den kryddan verkar vara omöjlig att hitta här. Zoey kunde inte låta bli att smaka, men vi andra klarade faktiskt att hålla oss till adventsfikat i morse!

Det är ganska utmattande att baka med tjejerna just nu. I bland känns det som om det är mer intensivt att vara förälder nu än det någonsin har varit förut. Jag trodde det skulle vara jobbigast med 1- och 2-åringar? Efter mjuk pepparkaka och pumpapaj på torsdagen och lussekatter på fredagen valde jag att göra pepparkaksdeg själv efter att tjejerna hade gått och lagt sig på fredagkvällen, inför lördagens pepparkaksbak. Som tur var hade vi tillräckligt med sirap kvar från förra året för en dubbel sats - IKEA de förrädarna har slutat sälja nödvändigheter som sirap och pärlsocker, de säljer bara sina egna produkter nu!!!

Första kommentaren jag fick när jag visade tjejerna degen på lördagmorgonen var såklart "Har du gjort den UTAN oss?", men det blev snart glada miner. Vi fick flytta in degen i kylen för det var för varmt ute, men sedan började maratonbaket i fyra timmar. Zoey hjälpte till första halvtimmen, Nova kanske första 1.5, och båda njöt. Darrin tog hand om gräddningen och julmusiken och njöt inte så mycket. Jag kavlade ut deg efter deg och njöt för fulla drag. Ungefär lika avslappnande som blåbärsplockning. Synd att man måste diska också när man bakar bara.

Lördag kväll skrev Darrin och jag julkort och gjorde paketkalender. Tjejerna var mycket upphetsade när de hittade kalendern i morse - det känns ganska grymt att de måste vänta ända till torsdag innan de får öppna första paketet! Filmkvällen i fredags var "Nicke Nyfikens jul", och Nicke hade ungefär samma problem - han kunde inte vänta till julafton. Mannen med gula hatten gjorde en nedräkningskalender åt honom, och det tyckte Nova och Zoey var en så bra idé så det ville de också ha. Nu räknar båda ner dagarna till Novas födelsedag, med hållpunkter för första advent (redan avklarat), första december och Novas namnsdag. Jag älskar december. Känns lite trist att inte få vara där för första luckan, första paketet och första avsnittet i julkalendern, men jag missar i alla fall varken Novas födelsedag, lucia eller jul! Efter den här resan är nästa inplanerade tripp Floridasemester till mormors 60-årsdag i januari. 

No comments: