Friday, December 16, 2011

Lucia i Boston

Vi fick en väl firad luciadag i år också. Det började som nämnts redan den 3 december med luciatåg på svensk julmarknad. I måndags följde Darrin och tjejerna upp med luciatåg på det lokala biblioteket. Ganska coolt - bibliotekarierna där har ingen anknytning till Sverige men hade helt på egen hand bestämt att de vill fira lucia med att sjunga några svenska luciasånger och bjuda på pepparkakor. Flera familjer från vårt område kom. Jag kunde inte komma ifrån jobbet, men Darrin rapporterade att Nova fick säga "tysssst" till Zoey hela tiden för hon tyckte att Zoey var den enda som hördes när de sjöng (Nova och Zoey var de enda som riktigt kunde texterna).

I tisdags vaknade vi extra tidigt och tittade på luciatåg på SVT Play innan skolan. Det kändes som det ska göra på lucia, med trötta barn och lussekattsmulor i soffan. Tjejerna delade också med sig av en bok på engelska om det svenska luciafirandet i sina klasser i skolan, vilket var uppskattat.

På eftermiddagen hämtade de mig med bil på jobbet så vi alla kunde hinna i tid till Svenska skolans luciafirande, med traditionellt luciatåg och julbordsknytkalas. Zoey var "pepparkaka" som vanligt, Nova tärna, och båda verkade tycka det var riktigt kul den här gången, även om de mest leker med sina tärnljus, sjunger lite halvt frånvarande och har svårt att stå stilla. Jag njöt av att få vara med och se på.

Jag tror att jag redan har berättat om fantastiska fröken Kia som leder kören. Nova har börjat leka en ny lek hemma, där hon ska vara just fröken Kia. Hon har tagit bort häftklamrarna i sånghäftet så att hon kan bre ut bladen framför sitt piano, som Kia gör. Hon var också fascinerad av att Kia hade daladräkt på julmarknaden, så nu vill hon att jag ska ta fram hennes Leksandsdräkt så att hon kan se ännu mer ut som fröken Kia när hon spelar!

No comments: