Thursday, September 23, 2010

Myslampor, pinnlampor och sänglampor
Lampkultur visar sig vara kontinentberoende. Jag kommer ihåg att min tyskalärare på gymnasiet hade haft lägenhetsbyte med några tyska vänner, som gjorde sig lustiga över alla myslampor i hennes hus. Men, det föll mig aldrig in att det inte skulle gå att köpa myslampor i Tyskland. Darrin och jag har letat med ljus och lykta (!) efter hängande fönstermyslampor i minst 10 affärer och på ett större antal webbsidor – men det börjar verka som ett lönlöst projekt. Än så länge har vi förutom taklampor en (1) stycken billig skrivbordslampa som får flytta runt mellan Nova och Zoeys pysselbord, deras nattduksbord och mitt och Darrins nattduksbord, och en (1) typiskt amerikansk ”pinnlampa”, tyvärr med svensk glödlampa så den ger ifrån sig ett mycket måttligt ljus. En pinnlampa, eller Stick Lamp, är den amerikanska sortens myslampa. Den finns i Sverige också – det är helt enkelt en pinne på fot med traditionell textillampskärm. Darrin vill att vi ska ha pinnlampor som sänglampor. Problemet som jag ser det är att det inte går att vinkla pinnlampan så att man får ljus på boken/tidningen under läsning. Darrin tycker att lampan ska vara estetiskt tilltalande och inte praktisk – en sladd på väggen är det absolut värsta han kan föreställa sig. Vi har diskuterat fram och tillbaka i tre veckor nu (det är därför jag får flytta runt skrivbordslampan vart jag än går). Nu har jag äntligen lyckats övertala honom att traditionella sänglampor är ok för tjejernas rum – men, då går det inte att HITTA några sänglampor! IKEA har några (tack IKEA), men de säljer inte via sin hemsida, och Boston-IKEA ligger en halvtimme söder om stan utanför allmänna kommunikationsnätet otillgängligt för oss som inte har bil (inte tack IKEA). (Jag vet, det låter knasigt – går det verkligen att bo i USA utan bil? Vi får väl se hur länge det funkar!)

No comments: