Friday, July 08, 2011

En ganska härlig fredag

Vi vaknade till ljudet av regn och åska i morse. Vi som hade tänkt tillbringa veckans enligt väderutsikterna mest behagliga dag i poolen i Watertown! Istället började vi med att läsa Lotta på Bråkmakargatan och dricka kaffe på soffan i över en timme. Förmiddagen blev muffinsbak och korttillverkning - på måndag är det ju dags för en viss födelsedag i familjen :-) Vi passade till och med på att slå in presenterna.

Efter lunch hade det ändå lättat tillräckligt för att vi skulle ta oss i väg. Poolen i Watertown ligger en enkel tiominuters bussresa och ca 5 minuters promenad bort. Idag blev första gången på insidan av staketet. Vi var glatt överraskade av att det var gratis att gå in! En annan intressant överraskning var att det var nästan helt tomt i poolen - tydligen var vi de enda som tyckte att vädret dög till att bada. När vi kom och gick var två andra familjer där, men mitt under vår vistelse var det bara vi tre - och fyra badvakter :-) Vi kunde helt enkelt känna oss mycket säkra, trots viss säkerhetsdebatt om Bostons pooler efter ett otäckt drunkningsfall för ett par veckor sedan, när en drunknad kvinna blev liggande kvar på botten av en (annan) pool i två dagar innan kroppen hittades.

Vi fick en härlig stund i poolen. Båda tjejerna njöt. Båda tjejerna var också som frimärken på sin mamma. Simskolan i våras räckte inte för att de skulle börja våga prova själva - båda vill att jag ska hålla i dem hela hela tiden när de inte bottnar, trots att jag vet att de kan ta några simtag var, bara de vågar. Åååå vad jag känner mig dålig på att lära dem saker. Båda blir bara arga när jag försöker ljuda ord med dem, båda vill att jag ska hålla i handtaget på cykeln hela tiden fast de kan cykla och båda är som frimärken i vattnet. Jag vill att mina barn ska lära sig läsa, simma och cykla, jag vill att de ska vilja lära sig, och jag vill hjälpa dem! Men det känns som alla sätt jag kan komma på att försöka lära dem på bara gör dem mindre intresserade av att faktiskt lära sig. Det får bli simskola igen i höst, och läsning i skolan istället för hemma. Det övergår verkligen mitt förstånd hur en del föräldrar i USA kan välja att "hemskola" sina barn istället för att skicka dem till skolan. Kanske de har mindre envisa barn än vi, helt enkelt.

Fredagen avslutades som vanligt med myskväll, trots Daddybristen. Vi tog vår traditionsenliga smoothie med popcorn framför Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter. Mitt i blev det ett kort avbrott för utflykt i regnet för att undersöka ett konstigt ljud utanför. Det visade sig vara en Skylift som sågade ner grenar från ett träd som klyvts av en lastbil - mycket fascinerande underhållning, även om Nova och Zoey nog mest var glada över att grannarna också var ute och kunde beundra deras paraplyer. (Mormor, Nova och Zoey älskar sina paraplyer!)

1 comment:

Mormor said...

Jag är glad att paraplyerna är uppskattade - av tjejerna i alla fall. Jag förstod att ni inte blev så positivt upphetsade när de fick dem och att ni hade lämnat deras gamla kvar i Sverige för lugnets skull. ;)