Thursday, July 07, 2011

Övningskörningstillstånd igen :-)

Jag är numera återigen stolt innehavare av ett övningskörningstillstånd - efter 15 år med körkort. Det känns en aning konstigt. Jag har fortfarande rätt att köra på mitt svenska körkort i USA i några veckor till (gränsen går vid ett år), men jag får inte köra vår egen bil för försäkringsbolaget. Det var helt enkelt dags att ta sig i kragen och fixa MA-körkort, och i morse tog jag första steget - att skaffa övningskörningstillstånd. I Massachusetts måste man klara syntest och teoriprov för att få övningskörningstillstånd, vilket betyder att jag alltså klarade teoriprovet i morse (med 23 rätt av 25!). Jag var glad att jag hade läst Massachusetts "Driver's Manual" innan provet. Exempel på frågor:

-Hur många fot innan du når fram till en mötande bil måste du stänga av helljusen?
-Hur många fot innan du hinner ifatt en bil i din fil måste du stänga av helljusen?

Inte helt lätt att veta.

Jag lyckades efter vissa problem också boka en tid för uppkörning. Det fanns inte gott om uppkörningstider, och Darrin måste följa med i bilen medan tjejerna inte får följa med i bilen när jag tar provet - en klar utmaning för oss som inte har någon lämplig barnvakt på nära avstånd. Nu är provet i alla fall bokat, för den 27 juli. Jag är redan nervös, för jag råkade läsa baksidan på övningskörningstillståndet, där provförättaren ska kryssa för pass/fail. Jag kommer att bli testad på:

1) Pre trip (förmodligen motsvarande svensk säkerhetskontroll, men vad innebär det här? Jag kan inte hitta information någonstans)
2) Air brake (ingen aning vad det är)
3) Forward and back (offset alley) (borde vara ok?)
4) Parallel park (conventional) (Darrin har minst 10 gånger under vår tid i Sverige sagt att jag skulle ha misslyckats på amerikanskt körkortsprov när jag har råkat nudda trottoarkanten vid fickparkering, lagom boost för självförtroendet på den punkten alltså)
5) Parallel park (Left Side) (Jag kan gissa vad det innebär men har under mina 15 år hittills som bilförare aldrig provat en sådan manöver)
6) Alley dock (en sökning på google får det att låta ungefär som att backa in på en parkeringsplats, men jag är inte säker)
7) Road test

Jag känner mig inte överdrivet övertygad om att det kommer att gå vägen, trots att jag känner mig som en säker och försiktig förare (defensive driver, mycket efterfrågat här) och har 15 års erfarenhet... Och hur ska det gå med framtida jobbresor om jag inte klarar det? Efter 6 augusti funkar inte mitt svenska körkort tekniskt sett för hyrbilarna heller (även om de hittills aldrig har frågat mig hur länge jag har varit i landet).

No comments: