Thursday, April 18, 2013

Vetenskapsmässa

I lördags var det dags för årlig Vetenskapsmässa vid biblioteket i Cambridge, som start på årets Vetenskapsvecka. Det är en stor mässhall med massor av utställare, och en grusplan utomhus med ytterligare utställare, alla med pedagogiska vetenskapsaktiviteter för barn. Tyvärr var det så grymt mycket folk i år att vi knappt orkade försöka armbåga oss fram till aktiviterna.

Tjejerna tyckte i alla fall att det var kul. Vi hann prova att bygga kretsar för att tända lysdioder och titta på robotar innan halva familjen tappade bort andra halvan. Zoey och jag fortsatte med att bygga en håv för att fånga plankton av en sönderklippt nylonstrumpbyxa, en sönderklippt plastflaska, två sönderklippta plastmuggar och fem gem, och med att tillverka blått slime. Zoey tyckte nog det var allra coolast att tillverka blått slime, för hon fick både en labbrock, skyddsglasögon och handskar som hon sedan fick ta med hem. (Just nu önskar jag att Darrin och jag inte hade bestämt oss för att aldrig posta bilder där det går att tydligt se barnens ansikten, för jag har världens gulligaste bild på Zoey i full labbmundering!)

Båda måste ha tyckt att det var kul, för på väg hem i bilen sa de att de ville bli "scientists" när de blir stora, och när de kom hem gjorde de iordning ett vetenskapsbord, klädde på sig Zoeys nya labbkläder och lät mig och Darrin komma och göra experiment.

1 comment:

Mormor said...

Kanske det skulle kunna bli ett litet mail med bifogad bild i stället? :-)
Det låter som om ni har haft mycket roligt för er på sista tiden - förutom det tråkiga med bomberna.