Thursday, April 07, 2011

Låtsaskompistävling

Nova har blivit inspirerad av Zoeys låtsaskompishistorier och börjat hitta på egna låtsaskompisar. Favoriten heter Alka. Jag är lite orolig att hon tycker att hon behöver göra det för att vi har uppmuntrat Zoey för mycket. Häromdagen försökte jag förklara för henne att vi tycker om till exempel Zoeys låtsaskompishistorier och Novas lekar där hon är mamma, jag storasyster, Darrin storebror och Zoey varierande bebis, lillasyster, kusin (ny variant) eller pappa. Darrin tror att Nova helt enkelt tycker det låter roligt och därför har blivit sugen på att själv ha låtsaskompisar. Vid matbordet ikväll blev det tävling mellan våra barn.

Nova: Jag har mest [låtsas]kompisar!
Zoey: Jag har åttionitton!
Nova (efter lite eftertanke): Jag har ÅTTIOTJUGO!

Total, glasklar logik. Vad annars skulle vara mer än åttionitton?

No comments: