Friday, November 19, 2010

Skolvecka

Den här veckan har vi börjat på allvar med skolletandet. Jag har gått på visning av två allmänna skolor, Darrin och tjejerna två - varav en samma, så sammanlagt tre. När vi ansöker i januari behöver vi ange tre alternativ i rangordning, så vi kommer nog att försöka besöka ytterligare några skolor innan det är dags. Skolan som vi har varit på alla fyra vid det här laget heter Haggerty och ligger bara två kvarter bort. Det är en liten skola med bara ca 270 elever och känns som ett helt ok alternativ. Det som drar ner det allmänna betyget kanske mest är att de inte har någon språkundervisning utom engelska - fast de planerar att inför spanska på försök för förskoleklasserna i höst. En av de andra skolorna, som bara Darrin har besökt hittills, har helt motsatt inställning - de undervisar likvärdigt mycket på spanska och engelska, så att barnen som börjar där helt enkelt får lov att lära sig spanska. Det är ett spännande alternativ!

Nästa vecka, när mormor och morfar är här och vi kan gå utan barnen, är det dags för besök och intervjuer på privatskolor. Jag känner mig splittrad inför konceptet privatskola - för det första för att det är så dyrt, men också pga elittänkandet som man hör från en del föräldrar som har sina barn i privatskolor. Det är mycket att tänka på.

Annars har det känts lite tungt att gå till jobbet den här veckan - jag behöver helt enkelt träffa min barn ordentligt på helgen för att klara av att lämna dem varje morgon hela veckan, fast de väldigt gulligt ber mig stanna hemma med dem. (Tur att jag har ett kul jobb!) Nu har vi i alla fall en helg tillsammans och en kort vecka. Imorgon kommer som sagt mormor och morfar. Zoey blev extra glad när vi pratade om det i morse - det ska bli kul att träffa "morfar-porfar och mormor-pormor".

Zoey har förövrigt varit hos tandläkaren idag. Hon ramlade hemma hos mormor och morfar sista veckan i juli och slog till en tand så att den blev lös. Nu, tre månader senare, har roten plötsligt blivit infekterad och det verkar som om hon måste dra ut tanden. Tandläkarbesöket gick galant och Darrin var så stolt över henne - det som var värre var medicinen hon måste ta mot infektionen innan de kan dra ut tanden. Vi fick rosa sprut över hela vardagsrummet i kväll mitt under myskvällen.

No comments: