Sunday, November 14, 2010

Världens vackraste damtoautsikt?

Snart är jag hemma i Boston igen. I morgon kommer Darrin och tjejerna också tillbaka. Det ska bli skönt och jag längtar. Men, jag har haft en härlig helg i Chicago. Jag och min gamla korridorare från Kantorsgatan har joggat, ”gjort stan”, ätit god mat och spelat kort. Det är galet vad mycket man hinner när inte barnen är med. På fredagkvällen kom vi på att vi ville åka upp i John Hancock-skyskrapan efter maten och äta efterrätt på 96e våningen med utsikt över natt-Chicago – det var bara att diska och hoppa på bussen så var vi där. Om ni någonsin kommer er för att åka dit – passa på att gå på damtoan. Utsikten från panoramafönstren därinne är helt fantastisk. Besökare efter besökare som kom in medan jag var där kunde inte låta bli att undslippa sig ett ”wow”, och som en äldre dam uttryckte det – det måste vara en av världens vackraste toautsikter.

På lördagseftermiddagen gick vi på improvisationsteater på Second City - tydligen en annan berömd Chicago-attraktion. Vi var där tidigt och fick platser längst fram vid scenen. Fem skådespelare underhöll med korta sketcher blandat med ren improvisation i turbofart i nästan två timmar. Många skratt blev det. Jag ville aldrig att det skulle ta slut.

Jag passade också på att strosa i affärer inför Novas femårsdag – nu har jag laddat upp med Hello Kitty-klocka och delfinörhängen. Dock har jag inte hittat någon fin klänning i Novastil till rimligt pris än. Självklart kommer hon också att få böcker. Darrin har fixat Hello Kitty-pennset. Nova har örhängen och Hello Kitty-saker högst upp på önskelistan. Varje gång hon säger det säger Zoey att hon vill ha Spidermangrejer! Mina döttrar är båda lika och olika. Darrin och jag funderar på hur vi ska balansera upp Novas tjejgrejssamling – hon önskar sig en gitarr också, så det kanske blir ett alternativ.

Jag hittade en fascinerande affär i Chicago på tal om tjejgrejer – American Girl Place. De säljer dockor i olika utförande och likadana dock- och barnkläder. Tanken är att man ska kunna hitta en docka som är en kopia av en själv och klä sig och dockan i samma kläder. Det fanns till och med dockhårfrisörska på stället, allt för att dockan ska kunna få ”rätt” frisyr innan hon får följa med hem. Konstigt, men för att vara helt ärlig så skulle jag nog ta med Nova dit om det inte var så dyrt.

No comments: