Tuesday, May 03, 2011

En fot på var sida av Atlanten

I går morse när jag hämtade tidningen möttes jag av den stora nyheten om Osama Bin Ladens död. Debatten om händelsen väcker en instinkt till liv i mig som jag har svårt att definiera. Det irriterar mig att läsa DNs hemsidas version av historien. Det känns som om deras rapportering är helt fokuserad på att få amerikanerna ("dem") att framstå som orättmätigt skadeglada folkrättsförbrytare. Jag vill instinktivt säga ifrån, försvara. Samtidigt håller jag ju med, i sak. Jag tycker också att det är fel att döda. Jag är mot dödsstraff och tycker att alla har rätt till rättegång.

Jag känner igen känslan från tiden då George W Bush var president. Jag tyckte inte heller om Bush, men det drev mig till vansinne när svenskar kategoriskt uttalade sig om hur hemsk han var, utan att ha särskilt bra grepp om detaljerna. Varför tar svenskar sig rätten att uttala sig oförbehållsamt kritiskt mot USA? Och varför retar det mig så mycket? D röstade på Bush. Kanske tog jag det som personlig kritik mot honom när folk kritiserade? Och kanske känns det indirekt som kritik mot mitt val av nytt hemland, när folk ohämmat kritiserar USA idag. Hursomhelst, det får mig att känna mig kluven, irriterad och obehaglig till mods på ett sätt som är svårt att sätta fingret på.

På tal om Osama Bin Laden:

Framsidan på Boston Globe igår citerade en anhörig till ett av 11 september-offren som sa "I am glad they got him. I just wish they would have caught him alive". Dagens framsida inkluderade bland annat rubriken"For students who were preschoolers during 9/11, Bin Laden death raises more questions than joy".

Min chef gör ibland svepande (och ganska roliga) uttalanden om allt mellan himmel och jord. Häromveckan råkade en av doktoranderna säga att han "hoppades" (att han skulle få ett projekt klart inom den närmaste tiden). Chefen slog ner som en hök: "Hope? I can't live on hope. Hope is for people like Obama." Under dagens möte kom samma ämne upp igen, men innan vi ens hann nämna Obamas namn bröt en av studenterna in: "He caught the man. You have to give him that."

No comments: