Monday, May 09, 2011

USA-mors dag

I går var det Mors Dag i USA. Jag blev ordentligt firad. Alla tre kom in med frukost på sängen och sjöng fint för mig. Nova och Zoey hade ordnat med presenter. Nova gjorde sin på svenska skolan för två veckor sedan (hennes fröken är världsbäst på att hitta på kul pyssel) och har längtat till "mammas dag" sedan dess för hon var så sugen på att ge mig den. Hon har också pratat om det tillräckligt många gånger för att göra mig mycket nyfiken, men inte avslöjat något. (Det är lite sorgligt att hon har blivit så bra på hemligheter; nu vet man aldrig vad man inte får veta mer!) Det visade sig vara ett karottunderlägg:

Zoey var nog lite avundsjuk på Novas present, för hon gjorde en alldeles själv och slog in i paket med klistermärken på: Ett sillyband, en chokladpeng och en flirtkula som hon hade målat med tuschpenna. Hon har flera gånger mycket detaljerat beskrivit för mig hur hon själv tillverkade chokladpengen av papper och choklad, fast det ju egentligen är en köpt chokladpeng. Min fantasirika dotter!

(Chokladpengen är inte med på bilden för den var redan uppäten.)

Efter frukost packade vi matsäck och åkte till Boston Common för årets Make Way For Ducklings-aktivitet - tydligen en klassisk Mors Dagstradition i Boston. Make Way For Ducklings är en barnbok som utspelar sig i Boston Common. När jag var här på intervju i januari förra året lyckades jag köpa med mig just den boken hem till tjejerna efter ett tips i bokhandeln på flygplatsen, så det var deras första intryck av Boston! Aktiviteterna i parken innefattade ballonger, ansiktsmålning, tatueringar - och framförallt en trollkarl. Nova, som hade sett mycket fram emot ansiktsmålningen och alltid ber om ballonger när de säljs på stan, hann varken med ballonger eller målning - hon var helt trollbunden av trollkarlen. Det var härligt att se. (Hon räckte till och med upp handen för att få vara med som medhjälpare. Som synd var blev hon inte utvald, men det kändes som en seger i alla fall. Zoey har varit med och spelat teater på Barnmuséet ett antal gånger redan -Nova har aldrig vågat och bara velat titta på.)

Efter trollkarlen blev det parad ner till Make Way For Ducklings-statyn en bit längre ner i parken. Inte lika populärt med våra barn (för mycket väntande) men ändå en kul upplevelse. Det var massor av folk och mer än hälften av alla barn var utklädda till ankungar.

På kvällen blev det mysmiddag hemma med risotto och, framförallt, pilgrimsmusslor till förrätt. Darrin hade till och med varit och frågat efter ett vin som särskilt skulle passa till pilgrimsmusslor och det kändes superlyxigt. Vilken härlig dag! Det värsta är att nu måste jag nog hitta på något mysigt till Fars Dag också - jag har själv aldrig tyckt att Mors Dag var viktig, men Darrin är desto mer intresserad :-)

No comments: