Monday, May 23, 2011

Skolbesök

I morgon ska Nova och Zoey på sitt första besök på skolan som de ska börja på i september. Det blir Darrin som följer med. Jag skulle också vilja följa med. Jag hoppas hoppas hoppas att de får ett bra första intryck - jag vill så himla mycket att de ska trivas på sin nya skola. För varje dag som går känner jag mig lite mer besviken för att de inte kom in på Amigos, med hälften av undervisningen på spanska - det kändes som en fantastisk chans för oss att få att ge dem en bra start i livet. Men, nu blev det Haggerty, och det är bara att göra det bästa av situationen. Jag VILL att de ska trivas och ha det bra där.

Jag kommer ihåg första gången jag var på besök på min första skola - Korsängsskolan i Enköping. Det var den 7 maj 1985. Aldrig, aldrig kommer jag att glömma datumet, för det var dagen då Mattias kom till världen. Mamma och pappa lyfte över Markus och mig från sängen till bilen mitt i natten och körde oss till mormor och morfar i Västerås. Jag minns att jag trodde att pappa satte på mig en badmössa när han tryckte Mullemössan över huvudet, och jag minns att vi spelade Mats Pålsson i bilen på vägen. Jag minns att jag sedan låg och försökte somna om bredvid mormor, men ingen av oss kunde riktigt sova.

Mattias föddes tidigt på morgonen, någon gång mellan fem och sex tror jag. Jag fick följa med pappa till jobbet under dagen efter. Han hade ett viktigt möte i Bålsta, i en grusgrop. Jag minns att jag fick en glass, en isglass - men jag kommer inte ihåg om det var Igloo eller Popup.

Innan besöket på min nya skola - inskrivningen i skolan - så behövde vi åka hem till Oxbärsgatan och hämta papper. Det bruna kuvertet med skolpapperen låg på en hylla i syrummet, som senare kom att bli Mattias rum. Pappa och jag fick fundera en stund på hur vi skulle fylla i papperena - man skulle fylla i syskon, och vi hade ju inte bestämt namn på Mattias än! Mamma tyckte Mattias, medan jag, Markus och pappa tyckte Mats. (Numera vet vi ju hur det blev...) Pappa tyckte att vi gärna kunde skriva Mattias helt enkelt, men jag gick inte med på det eftersom vi var tre mot en, så vi skrev "(bror)". Vi tänkte att de måste väl förstå; det stod ju också den dagens datum som födelsedag.

Historien fick en liten knorr i åttan, när familjen hade flyttat till Örebro och jag var på hälsosamtal hos skolsköterskan på en helt annan skola, nämligen Lillåskolan. Hon frågade mig, något skeptiskt: "Har du en bror som heter Bror?" Så mycket för att de skulle förstå eftersom det stod dagens datum som födelsedatum!

No comments: