Sunday, May 15, 2011

Vattentätt argument

Jag har inte berättat så mycket om vår Sverigeresa än. Det var en fantastiskt härlig vecka. För mig började den hos Markus och Annica med fina Alisias dop och slutade med påskhelg i Venjan. Det var underbart att få vara med på dopet. Alisia var bara några veckor gammal när vi flyttade. Nu hade hon utvecklats till en fantastiskt social niomånadersbebis som inte hade något alls emot att jag höll henne framme vid altaret, fastän vi inte hade träffats på så länge. När Zoey var nio månader var det bara Darrin och jag som dög - vilken annan vuxen som helst fick henne att explodera i total skräck.

Jag hade nu i och för sig orutinerat dagen till ära tagit på mig inte mindre än två halsband. Hur snabbt går det egentligen att glömma bort niomånadersbebisars halsbandsbeteende? Jag vet inte hur många halsband Nova hann ha sönder innan jag blev smart nog att sluta använda dem. Alisia njöt i alla fall i fulla drag av att få äta halsband under dopceremonin, och jag njöt av att ha en nöjd och gosig brorsdotter i mina armar, äntligen.

Vi hade osedvanligt varmt aprilväder under vår Sverigevecka. I Venjan tillbringade vi en stor del av tiden på stranden i solskenet. Nova krattade is och hjälpte våren på vägen. Darrin och Zoey blev så sugna att de till och med badade bland isflaken. Det la Zoey tydligen på minnet. I morse var det 16 grader och jämngrått i Boston. Vi skulle cykla till Target. Zoey valde Thomasshorts som kläder. Jag föreslog att hon skulle sätta på ett par tajts under, "så att hon inte skulle vi för kall".

-Mamma, sa Zoey världsvant, jag badade faktiskt i ISVATTEN i Sverige.

Det var förövrigt inte den enda lärdomen Zoey drog från Sverige. Häromdagen när hon skulle duscha ville hon också plötsligt ha trosorna på sig - "som Markus"! :-)

No comments: