Thursday, February 17, 2011

Bra frågor

Zoey ställer spännade frågor just nu. Frågor som jag alltid har längtat efter att mina barn ska fråga, som "Var kommer kokos ifrån, mamma?" eller "Hur bygger man en pool?" (Zoeys nya låtsaskompis Guggi hade byggt en pool, och när hon skulle förklara det för oss kom hon på att hon inte visste hur man gjorde).

Ikväll precis innan hon somnade frågade hon "Mamma, kan bilar prata?" Jag svarade utan att tänka till ordentligt "nej" på den frågan, och fick därför självklart följdfrågan "Men varför pratar bilarna i Cars(-filmen) då?" Så blev man satt på pottkanten igen. Jag klämde ur mig något om att det är en film, och det är kul att tänka sig att bilar kan prata... men jag visste redan att Darrin skulle bli mycket besviken på mig. Mer tappad magi.

Vi håller på och läser Pippi just nu. Den ganska nya utgåvan som vi har innehåller ett förord som diskuterar varför de valde att trycka boken i enlighet med originalet, med alla referenser till "negrer" bevarade. Tur att förordet fanns som en varning. Som 2010-talsmänniska är det inte helt lätt att läsa Pippi, och tänka ut hur man ska förklara för sina barn vad man "får" och "inte får" säga. Idag fick Nova läsa varje gång vi kom till ordet "Pippi" (vilket är närmast en gång per rad). Det tyckte hon var kul!

No comments: