Tuesday, February 08, 2011

Super Bowl Sunday

I söndags var det dags för årets största match i amerikansk fotboll - förmodligen årets största sporthändelse i USA överhuvudtaget, i år en någorlunda jämn kamp mellan Green Bay Packers (Darrins barndomsidoler) och Pittsburgh Steelers. Jag har kommit nära att se Super Bowl en gång förut (i Punta Arenas i Chile 2001) men aldrig faktiskt lyckats. Darrin har missat tilldragelsen i många år medan han bodde i Sverige. Så, i år var det dags. Hyresgästen som bodde i vår lägenhet före oss lämnade efter sig en gammal TV, full med hockeylagsklistermärken och liksom vår gamla Sverige-TV även denna utan fjärrkontroll - dagen till ära fick TVn komma fram ur förrådet och den visade sig funka hjälpligt, i alla fall tillräckligt bra för Super Bowl (dagen efter när vi försökte använda den till How I Met Your Mother kraschade den, så nu åker den ut!).

Hursomhelst, TV fanns att tillgå. Kvällen blev en kulturupplevelse av klass. Darrin dukade upp buffé med Italian Beef, minitacos, Buffalo wings, guacamole och queso-dip. Nova och Zoey var mycket nöjda med att få äta plockmat i soffan till middag. För mig var det andra gången någonsin som jag tittade på amerikansk fotboll överhuvudtaget - nu har jag till och med förstått ungefär hur man får poäng. (Förra gången (som var i Uppsala) tyckte jag att de bara mätte avstånd med måttband precis hela tiden!)

Det stora samtalsämnet dagen före matchen var vädret i Dallas, där matchen spelades. De hade fått så mycket snö att alla inflygande åskådare fick svårt att ta sig dit (vilket de nog tyckte var jobbigt med tanke på att biljetterna enligt Darrin kostar från $3500 och uppåt). Det stora samtalsämnet dagen efter matchen var hur Christina Aguilera sjöng fel på amerikanska nationalsången. Det missade vi. Jag såg visserligen när hon sjöng, men jag kan inte texten - och Darrin var i köket och fixade med maten.

Matchen var kul att se, även om det bara blev första halvan för mig innan tjejerna tappade tålamodet. De kunde inte förstå varför Darrin fortfarande fick sitta och titta när de gick och la sig. De kunde inte heller förstå att man inte kunde sätta på paus när man behövde gå och kissa. Kanske dags att skaffa TV i alla fall.

No comments: