Monday, February 07, 2011

Nova och bokstäver

Nova har haft Svenska Skolan-läxa varje vecka sedan i september. Egentligen har jag samma inställning till hennes läxa som till Zoeys - vill hon inte så tänker jag inte tvinga henne. Problemet är att när hon nu vill, vilket hon verkligen vill, så vill jag försöka göra läxan på "rätt" sätt så att hon har chans att lära sig något av det - och det är grymt frustrerande.

Nova älskar att skriva bokstäver och kopiera bokstäver som någon annan har skrivit - men hon älskar inte att försöka höra vilka bokstäver som ska vara med för att ett ord ska bli just det ordet. Och hon älskar inte att försöka komma ihåg vilken bokstav som låter "rrrr" eller "nnnn". Hon ber mig att jag bara ska skriva bokstäverna under rutan där de ska stå så att hon kan kopiera ("så brukar Daddy göra"), och vill inte alls lyssna när jag försöker förklara hur de olika ljuden bygger upp ordet. Det är svårt för mig. Det känns som om hon är så nära att komma på hur man gör när man läser och skriver, men inte vill ta det sista klivet över tröskeln. Och samtidigt som jag vill att hon ska vilja själv och tycka att det är roligt, så vill jag ju också att hon ska lära sig... Det gäller att utrusta sig med massor av tålamod och försöka att inte pusha, och aldrig aldrig låta sur (hur svårt det än kan vara ibland, jag lyckas inte alltid). Jag kommer ihåg hur jag själv vägrade förstå hur man adderar stora tal som står ovanpå varandra, en siffra i taget, när pappa försökte lära mig, men sedan tyckte att det var jättelätt när vi gick igenom det i skolan!

No comments: