Thursday, February 24, 2011

Krokodilägget

Nova och Zoey fick paket från sin kompis Joakim (med familj) igår. Paketet innehöll en hel del mysiga överraskningar, men den mest spännande saken var varsitt krokodilägg. När jag kom hem från jobbet hade Darrin, Nova och Zoey hade redan öppnat paketet och börjat fundera över hur krokodiläggen funkade. Min uppgift blev att läsa om instruktionerna så att vi var säkra på att vi gjorde rätt. Ägget ska ligga i vatten 12-24 timmar innan det kläcks, sedan ytterligare 12-24 timmar innan krokodilen är fullvuxen. Vi la första ägget i ett glas och hällde på vatten. Nova och Zoey ville inte ens sova på kvällen för de ville se när krokodilen kläcktes. Till sist kom vi i alla fall fram till kompromissen att glaset skulle stå på Novas nattduksbord - och om någon av oss vaknade och såg att den var på väg att kläckas, så skulle vi väcka alla de andra.

Eftersom jag missade början på krokodilhistorien så tog det mig ända till i morse innan jag började inse att Nova och Zoey tror att det är en riktig krokodil i ägget. Jag har fått en hel del frågor och funderingar att besvara. Nova berättade i går kväll att Zoey tror att krokodilen kommer att äta sallad och kyckling. Sedan oroade hon sig för vad vi ska göra om den bajsar och kissar. Hon var också orolig att ägget hade det för kallt i glaset och ville att vi skulle byta till varmt vatten. I morse började hon fundera på var den ska bo. Darrin och tjejerna håller på och renoverar ett akvarium - det blev Novas självklara förslag, men Darrin var rädd att den skulle "äta upp fiskarna". Idag medan jag var på jobbet grävde de fram en gammal miniatyrfiskskål ur ett skåp som förberedelse inför krokodilfödseln. I morse när Nova vaknade hoppade hon av glädje för att skalet hade fått sprickor - i kväll visade de mig stolt hur nosen på krokodilen hade börjat sticka ut. I morse fick jag också lov att läsa om krokodiler i Zoeys djurbok innan jag gick till jobbet.

Jag har gradvis ju mer jag har insett att de tror att det är en riktig krokodil börjat känna mig lite obekväm med hela situationen - jag tycker som tidigare nämnts inte om att "ljuga" för (eller lura) mina barn. Ikväll när de hade somnat pratade jag med Darrin om saken - och för en gång skull höll han med. Han hade också funderat på hela dagen hur han skulle hantera problemet. Hm... vi får vänta och se hur det går i morgon när leksakskrokodilen är kläckt... uppdatering utlovas.

Förövrigt har vi slickat igen kuverten med våra "Federal Tax Returns" för 2011 ikväll. Nu återstår bara att lista ut Massachusetts-deklarationen (och att hantera alla problem som jag räknar med kommer att uppstå för att vi har fyllt i fel). Jag tror lätt att vi har lagt 10 kvällar hittills på att söka information och fylla i alla papper. Min deklaration är 12 sidor lång.

No comments: