Friday, February 18, 2011

Fredagsmysfunderingar

Som jag säkert har berättat 100 gånger redan så har vi som tradition att titta på film, äta popcorn och dricka smoothie på fredagkvällarna. De senaste månaderna har jag ärligt talat nästan börjat bli lite trött på hela grejen - själva tanken är supermysig, men det har mer och mer blivit dels (1) att all disk är kvar efter att tjejerna äntligen somnat kl 10 på fredagkvällen och (2) att vi ser filmer som vi redan sett ca 100 gånger, som jag är hjärtligt trött på. Själva myset, att sitta nära varandra i soffan och veta att man har hela helgen framför sig, är ändå oslagbart... Så Darrin och jag bestämde oss för att försöka gjuta lite nytt liv i traditionen med nya filmer och enkel mat som krävde mindre disk (typ fryst pizza). (Fryst pizza funkade förövrigt en fredag, sedan var vi trötta på det - men på sista tiden har Darrin tagit hand om all disk medan jag lägger tjejerna, så just nu blir jag inte lika stressad av tanken på att ha all disken kvar när jag är för trött för att diska.)

Det är just nu fredag kväll efter myskvällen och jag är som vanligt trött så det här blir visst lite osammanhängande. Hursomhelst. Första veckorna funkade "ny eller nästan ny-"filmkonceptet alldeles utmärkt, med Emil och Aladdin. Förra fredagen hade Darrin, Nova och Zoey lånat Toy Story 3 på biblioteket. Det blev inte riktigt samma succé. Zoey tyckte att Toy Story 3 var alldeles för läskig och gav upp och ville gå och lägga sig efter halva filmen. Det har aldrig hänt förut. Hon och jag gick i alla fall och la oss, och när hon hade somnat tittade vi andra klart på filmen bara vi tre. Efteråt kände vi oss lite skyldiga - tanken är ju att alla ska njuta av myset - så vi gjorde ett nytt försök på lördagen, med en Sesame Street-film om när Big Bird flyttar till en ny familj. Zoey levde sig verkligen in i handlingen och blev katastrofalt panikledsen när några elaka nöjesfältsägare försökte (och till sist lyckades) fånga Big Bird för att sätta honom i bur. Hon skrek otröstligt och ville inte lyssna när vi försökte säga att hon kunde känna sig helt säker på att det skulle gå bra. Hon ville inte sluta titta heller. Resultatet blev att det skar i hjärtana på mig och Darrin nästan hela filmen på grund av Zoeys skräckslagna skrik. (Nova försökte få Zoey att vara tyst så att hon kunde höra vad de sa på filmen.)

Den här fredagen fick Zoey alldeles själv välja film. Det blev en mycket blek historia om Elmo och bokpiraterna. Zoey njöt, men jag tror att vi andra tre allihop var totalt uttråkade och satt och tänkte på annat. (Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men det är ändå roligast när alla kan känna sig underhållna!) Hur ska vi hitta något som passar för alla, och som vi inte redan har sett 100 gånger? (Det sista kriteriet utesluter klassiker som Madicken, Lotta, Pippi och Emil, och Darrin står inte ut med Saltkråkan för Tjorven och Skrållan går honom på nerverna.)

2 comments:

Ärïk said...

Horton och Upp är två underhållande filmer.

MiaKvack said...

Här har vi kollat förskräckligt mycket på Fåret Shaun. Till sist tröttnar man ju, men filmerna är ju välgjorda och underhållande så man kan se dem rätt många gånger innan dess... ;-)
Här är problemet att Isak lever sig in i filmerna mycket mer än Tindra och klarar varken av Madicken eller Pippi. De är helt enkelt för otäcka (?) Clone Wars däremot går alldeles utmärkt. Det är tydligen inte otäckt när figurerna skjuter eller slåss, men skulle någon få skäll eller tappa bort en sko så börjar sjuåringen gråta... Draktränaren var för läskig, inte för att drakarna var farliga utan för att MÄNNISKORNA VAR DUMMA mot dem...