Monday, February 07, 2011

Zoey och bokstäver

Zoey har bytt grupp i Svenska Skolan från Jordgubbarna till Lingonen. Det betyder att min treåring från och med nu kommer att få läxa varje vecka. Det känns absolut helt tokigt. Hon fick sin nya läxbok för två veckor sedan. Övriga gruppen har jobbat i den minst halva hösten - så nu har alla Lingonbarnen fått i uppdrag att göra läxor tills de är helt klara med boken till imorgon.

I lördags när Nova och Darrin var på musikkurs gjorde jag och Zoey ett som jag tyckte modigt försök att öppna boken. Det blev en glad överraskning. Till skillnad från Novas läxbok så kräver inte Zoeys bok att hon ska kunna skriva bokstäver själv - hon får känna igen och ringa in ord och dra streck mellan bokstäver som är lika. Det var en enorm lättnad för mig - Zoey befinner sig nämligen för ögonblicket i den fasen av sin utveckling att hon känner igen många bokstäver, och kan skriva dem på datorn (till exempel som Skypemeddelanden till mormor och morfar), men får enorma raseriutbrott när hon försöker skriva dem för hand för att handen inte vill göra som hon vet att det ska se ut. Boken är alltså på helt perfekt nivå för Zoey och första uppslaget gick helt galant. Treåring som hon är är det däremot självklart lite värre med långtidskoncentrationsförmågan så någon helt färdig bok får vi inte till innan imorgon... men det får vara bra ändå. Jag tänker INTE tvinga på min treåring läxor och skrämma upp henne för all framtid när det gäller skolarbete. Man får ha dålig koncentrationsförmåga när man är tre!!!

Förövrigt så skrev Zoey sitt namn för hand helt själv för första gången igår, och var jättestolt. Det har varit nära i flera månader, men framförallt Z har envisats med att inte vilja bli som Zoey vill!

No comments: