Thursday, March 10, 2011

"Ickeupplevelser" i Rochester

En gång i tiden tänkte jag att det kanske skulle vara kul att bli reseskribent; att få åka runt och upptäcka nya platser och skriva om upplevelserna. Ett sådant jobb skulle förstås kräva att man faktiskt upplever något på varje nytt resmål. I Rochester, som jag har besökt tre gånger nu, har jag hittills sett (1) labbet, (2) motorvägen, (3) flygplatsen, (4) hotellet (samma varje gång) och (5) ett mindre antal olika lunchrestauranger, allt inom en radie av knappt 5 miles. Lunchrestaurangerna i fråga är inte ens unika för Rochester, utan typiska kedjerestauranger.

Den mest Rochester-unika aktiviteten hittills var nog middagen efter tisdagens experiment, på en lokal pub med "Buffalo Wings" som specialitet (kycklingvingar som fått sitt namn efter den närbelägna staden Buffalo). Vi var kanske 10-12 fysiker som gick ut tillsammans (jag enda tjej förstås) efter en heldag (före 8 på morgonen till efter 8 på kvällen) i kontrollrummet på OMEGA-lasern. Alla drack öl - utom jag. Att dricka och köra bil känns helt omöjligt för mig. Är det för att jag är svensk? Jag som i övrigt inte anser mig vara särskilt stereotypiskt svensk...

No comments: