Thursday, March 10, 2011

Skype och Sushi

Jag är så glad att Skype finns. Nova och Zoey är riktiga Skype-experter. De ringer och skickar meddelanden och lägger på och gör större bild. Sedan händer det förstås också fortfarande att de pussar dataskärmen - mindre datorvänligt men mycket gulligt. När jag är borta så här försöker vi prata en gång på morgonen i samband med frukost och en gång på kvällen innan de går och sover - det behöver inte vara några långa stunder, men det känns skönt att se deras ansikten varje dag.

Ikväll köpte jag sushi påväg tillbaka till hotellet och åt medan vi pratade. Kommentarer från samtalet:
"Åh, mamma äter du SUSHI!" (Nova)
"Jag är AVUNDSJUK på dig mamma!" (Zoey)
"Du LUKTAR sushi, mamma! (Nova)

Därefter sjöng Zoey tre sånger som hon hade lärt sig av vardera Guggi, Bennys och Alos. Bennys sång var läskigast, för den handlade om en krokodil som åt upp en bebis så att hon "dödde" och kom till sin mamma (?). Zoey har fantastiskt mycket fantasi. Kanske hon slutar som författare en dag och får leva sin mammas gamla dröm... Darrin tror att hon kommer att bli veterinär (hans gamla dröm). Nu låter det kanske som om vi försöker tvinga på våra barn yrkesroller som de inte är intresserade av. Det tänker vi förstås inte alls göra (men jag måste säga att jag blev gladare när Nova sa att hon ville jobba på Harvard som sin musikkurslärare Sam än när hon sa att hon ville jobba med att hjälpa folk att ta hål i öronen...)

No comments: