Sunday, March 13, 2011

Söndag kväll - igen

Det känns som om helgerna bara flyger förbi. Visst, den här helgen började sent på grund av det försenade flyget, och sedan förlorade vi en timme i morse på grund av omställning till sommartid - men det är ett allmänt fenomen. Vi vill gärna ta det lite lugnt på helgmorgnarna. Det brukar oftast betyda kaffe på sängen eller soffan och bok/tidning (Darrin läser tidningen och jag läser bok för tjejerna, drömskt sneglande på tidningen) innan frukost. Det betyder att frukosten sällan kommer igång före niotiden, och sedan är det alla de vanliga momenten med påklädning/tandborstning/hårkamning/tvätta Novas öron som måste klaras av innan vi kan ta oss ut ur lägenheten, saker som man helst inte vill stressa med på helgen heller. Det betyder att vi sällan hinner ut alls innan det plötsligt är dags för lunch numera. Och sedan är det några tvättmaskiner som måste köras, lite kaos att städa upp, kanske ett rum som behöver en extra avhyvling för att hållas i form...

Vi brukar alltid hitta på minst en rolig sak per dag på helgen tillsammans hela familjen, men jag brukar också alltid ha minst tio planer på saker som jag vill göra (små eller stora saker, allt från pärlplatta till skridskoåkning till sy nya lakan till dockvaggan) som aldrig blir av. Det är lätt att gå omkring och känna sig lite havlstressad hela helgen av allt man vill hinna med, och att glömma att njuta för fulla drag av att bara vara tillsammans.

Jag köpte en ny bok på flygplatsen i Rochester i fredags som verkligen är en njutning att läsa - "The Happiness Project" av Gretchen Rubin. Boken handlar om Gretchen själv, som bor i New York med man och två små döttrar och tycker att hon inte riktigt njuter av livet som hon borde. Hon bestämmer sig för att ägna ett år åt ett "Lyckoprojekt" - att fokusera på vad som gör henne lycklig och försöka förstärka de delarna av livet. Jag känner hittills igen mig i nästan allt hon skriver. I mitt eget "Happiness Project" skulle första och viktigaste punkten helt klart vara att stressa mindre, sätta lägre mål för vad jag vill hinna med och njuta mer av de saker som jag och tjejerna gör tillsammans. I dag målade vi t ex ljusstakar medan Darrin var på affären, något som Nova har tjatat om i flera veckor nu. Tjejerna njöt, men jag försökte samtidigt fixa tvätten, städa undan från frukosten, tvätta penslar, hälla upp ny färg och kolla så att Zoey inte målade bordet istället för ljusstakarna med den dyra färgen och kände mig så totalt oavslappnad som vara möjligt. Nästa helg ska jag tänka ut en speciell sak åt oss att göra på lördagen och en till söndagen, och ägna stunden vi håller på med vårt projekt åt bara projektet. Det blir ett första steg ett mot någon sorts grundläggande Happiness Project.

No comments: