Wednesday, March 30, 2011

Nu är Trollmor läskig

Zoey tycker om att jag sjunger för henne. Hon går igenom olika perioder - under en period förra sommaren till exempel så skulle det bara vara nya sånger hela tiden, så jag fick verkligen tänka igenom hela min repertoar. Till sist gick det inte längre, jag blev tvungen att börja upprepa.

Nova och jag sjöng "När Trollmor har lagt de elva små trollen" för Zoey redan när hon låg i magen. Det var den första sången Zoey kunde sjunga själva ("ahahaha buuu") och en av de första hon kunde be om ("fastdomsvansen mamma", oftast följt av "sen vinen", som betydde "sedan Sov du lilla videung"). De senaste veckorna vill inte Zoey att jag ska sjunga Trollmor alls längre. Vissa kvällar orkar jag inte vara kreativ med att komma på sånger och drar bara igenom min standardrepertoar av vaggvisor (Trollmor, Sov du lilla videung, Nu i ro, Vyss lull från Klas Klättermusboken, Lasse Liten, Vyssan Lull). Trollmor är fortfarande min egen överlägsna favorit bland vaggvisorna. Jag fick helt enkelt lov att fråga Zoey varför hon inte tycker om den längre - och fick svaret att "den är för läskig". "Varför binder hon fast dem i svansen, mamma?" Jag antar att det är nästa steg i utvecklingen.

No comments: