Sunday, March 27, 2011

Skolbesked

Den här veckan fick vi äntligen besked om skolor för tjejerna till i höst. Första beskedet blev att vi inte helt överraskande inte kom in på privatskolorna som vi hade sökt. Det kändes ärligt talat nästan lite skönt - vi hade gjort vad vi kunnat och försökt, men nu slipper vi stressa över att vi egentligen inte har råd och söka ekonomiskt bidrag varje år i sådär en 14 år. Andra beskedet blev att vi kom in på vårt andrahandsval av kommunal skola. Den här gången blev jag rejält besviken, mer än jag hade väntat mig. Andrahandsvalet, Haggerty, har många kvaliteter - bland annat att det ligger 1.5 kvarter bort, vilket betyder enkel hämtning och lämning och kompisar i närområdet. Men, förstahandsvalet Amigos var en tvåspråkig skola där barnen hade fått lära sig engelska och spanska på likvärdig nivå med undervisningen uppdelad på båda språken från första dagen - och det var en möjlighet jag verkligen ville ge mina barn. Darrin ringde och frågade hur långt ner vi låg på väntelistan, och vi har ingen möjlighet att komma in. Lotten avgjorde, så det fanns inget mer vi hade kunnat göra. Första veckan i september börjar mina barn Kindergarten (typ sexårsklass) på Haggerty School i Cambridge.

No comments: