Wednesday, October 06, 2010

Det var tisdag igår. Svensk skola-dag. Darrin hade tänkt veckohandla på kvällen, men det blev inte av. Darrin och tjejerna kom hem från skolan strax före 9, jag kom från jobbet halv tio. Vi orkade inte ens diska. Vi diskar ALLTID på kvällen.

Nova verkar verkligen trivas på svenska skolan. Hon ville inte ha tidig simskolemorgon i morse - förrän jag sa att jag hade hört att hon fått läxa igår. Då vaknade hon på ett halvt ögonblick och allt de hade gjort igår bara bubblade ur henne. Jag är själv inte säker på att jag tycker att en fyraåring ska ha läxa - men för Nova får det det hela att kännas som om hon har blivit stor på riktigt. Ibland är det lite svårt att tolka Novas berättelser från skolan - som tur är skickar fröken Frida ut detaljerade veckobrev där hon beskriver veckans lektion. För mig som inte har varit med än är veckobreven extra roliga att läsa. Nova berättade t ex i morse att veckans medhjälpare hade haft med sig en "lur" och visat - det visade sig vara en smurf. De hade också tejpat upp en bilbana på golvet och fått träna på att köra bilarna på rätt sida vägen och att titta åt rätt håll vi övergångsstället.

Zoey säger alltid att svenska skolan var "inget kul" när man frågar - men det säger hon om allt just nu. Jag hoppas och tror att hon också tycker det är roligt. Förra veckab måste de ha läst sagor - efteråt gick hon i flera dagar och tränade på "Snipp Snopp Snut". Jag hade inte hjärta att rätta henne...

Darrin är inte lika förtjust i svenska skolan. Missförstå mig inte nu - han vill också att tjejerna ska fortsätta att få höra svenska och träffa andra barn i samma situation. Problemet är bara att det är ett sådant projekt att ta sig dit. Tåget dit går 15:17 och tar 13 minuter - skolan börjar 16:30. Det tar 30 minuter at gå till tåget på den här sidan och 20 minuter från tåget på den andra sidan. Tåget hem går 19:40, och skolan slutar 18:30. Det betyder att de måste ta med sig middag, och äta den i lekparken - det kommer att bli kallt i vinter... Till råga på allt gick barnvagnen som vi haft sedan Zoey föddes sönder förra veckan. Tjejerna kan INTE gå 30+20+20+30 minuter i vuxentempo. Darrin har lyckats laga den med ett järnrör.

No comments: