Monday, October 18, 2010

Novas triumf

Nova har tränat på att lära sig cykla nästan hela sommaren. Hon fick sin "stora" cykel i födelsedagspresent redan i december förra året, men det tog några månader innan vi kunde prova den på allvar :-) I början gick det riktigt bra. Hon blev säkrare och säkrare på cykeln tills hon en dag ville ta sin egen cykel till förskolan i Uppsala fast jag hade Zoey på min cykel och inte kunde hålla i henne hela tiden. Den dagen blev ett rejält bakslag. Hon ramlade tre ordentliga gånger innan vi var framme, och sedan tappade hon lusten att försöka. Jag vet inte hur många gånger i sommar som hon har tjatat om att hon vill ha "små hjul" till sin cykel (= stödhjul).

Även sedan vi flyttade hit och hon faktiskt har börjat kunna bra själv har hon blivit mycket ledsen varje gång hon blivit medveten om att jag släppt taget. För två veckor sedan började hon känna att hon kunde cykla. Jag fick släppa korta stunder om jag sprang med hela vägen. Det jag har i och för sig gjort i över en månad nu, men bara när hon inte insåg att jag släppte. Hon cyklar för övrigt tokigt snabbt, så jag måste superspringa hela vägen för att hänga med och har börjat ta på mig springkläder när vi går ut!

I går fick vi för första gången chansen att följa upp det där försöket från för två veckor sedan (det är galet hur svårt det är att få tid för något så enkelt som att cykla!) och det blev stor succé. Vi tog loss pinnen som har suttit fast bak på cykeln så att vi kunde sänka sadeln lite, och så tränade vi på att Nova skulle stanna själv. Hon ramlade de första två gångerna hon skulle fånga cykeln, men hon fortsatte kämpa, och innan vi hade tagit oss hela vägen runt Fresh Pond cyklade hon ifrån mig, Darrin och Zoey alldeles på egen hand. Hon såg så stolt ut! Nu gäller det bara att träna starter också. Hon är envis, min tjej, men på ett annat sätt en de flesta andra. Hon vill INTE ramla och göra illa sig - och då ser hon till att hitta ett sätt att lära sig så att hon inte behöver göra illa sig - det gör inget om det tar lång tid.

Zoey tyckte förövrigt att nu när vi hade tagit bort Novas pinne så kunde vi väl ta bort hennes också - "för jag kan själv, mamma!" Men, hon har en liten bit kvar fortfarande.

Det roligaste med Novas cykel hittills är kanske ändå alldeles i början när den var ny och hon sa "Daddy säger att cykeln går sönder om man trampar bakåt". Jag, skeptisk, vände mig till Darrin och frågade "Did you tell Nova her bike will break (brake!!!) if she goes backwards?

No comments: